Skip to main content

Eine Hörbiographie aus dem Raum der Namen

Vergessen Sie diesen Namen nicht!

Izak Bergman

Kaufmann, geboren 1898 in Gorlice, ermordet 1942 in Plaszow/Płaszów (ZAL)

Izak Bergman wurde 1898 in Gorlice geboren. Er war Kaufmann und lebte später in Krakau. Im September 1939 besetzte die Wehrmacht die Stadt. Im März 1941 ließ der Gouverneur des Distrikts Krakau in einem südlichen Viertel der Stadt ein Ghetto errichten und mit Mauern und Stacheldraht umgeben. Auch Izak Bergman musste fortan dort leben. Von dort wurde er in das Zwangsarbeitlager Płaszów verschleppt und 1942 ermordet. Izak Bergman war 44 Jahre alt.


Izak Bergman was born in 1898 in Gorlice. He was a merchant and later living in Cracow, when the Wehrmacht occupied the city in September 1939, and in March 1941 the Cracow district governor established a ghetto in a southern section of the city, surrounding it with walls and barbed wire. Izak Bergman was forced to move there. He was then deported to the forced labour camp at Płaszów, where he was murdered in 1942. Izak Bergman was 44 years old.